Megjelent a Kék Bolygó harmadik kiadásának kezdőkészlete, a Blue Planet: Recontact. Ez egy 82 oldal A/4 kiadvány, és ugyanolyan sűrűn írták, mint a magyarul is megjelent Kék Bolygó v2-t. Szóval ez egy masszív kiadvány egy kezdőkészlethez képest. És mindez ingyen! Ezután majd megjelenik a teljes felújított kötet is.

Első pillantásom a borító után a készítők listájára esett. Az új kiadást Jeff Barber egyedül írta. Itt egy kicsit megemelkedett a szemöldököm, mert a v2 rendszerének készítésében nagy szerepet kapott Greg Porter, és az ő rendszerét átdolgozni nem kis teljesítmény lenne. Sajnos ez nem is sikerült.

Kapunk egy szép színes térképet a Pacifica-szigetvilágról, amit az ott elhelyezkedő Sion-szigetek leírása követ, ami majdnem teljesen megegyezik a magyarul is megjelent leírással. Ezután következik egy kampánykeret, amit kb. úgy lehet elképzelni, mint a gyermekkorunk legszebb meséi közé tartozó Balu kapitány meséit. A karakterek egy független szállító cég ad-hoc kis családjának tagjai, akik a mindennapi betevő megszerzéséért akár illegális akciókat, csempészést is végrehajtanak. A végleges kiadvány még kb. féltucat ilyen kampánykeretet fog tartalmazni, de a leírás szerint ez a legrugalmasabb, amibe a céges, GEO-s, bennszülött és jöttment karakterek egyaránt beleférnek.

Következik egy részletesen kidolgozott kaland 15 oldalon keresztül. Ezt nem méltatom, mert egy kaland minden csapatnak és személynek másképp tetszik, ezért ennek a megítélése elég szubjektív lenne.

A szabályrendszer

A karakterkészítési szabályokat ez a kiadvány nem tartalmazza, de van négy kidolgozott karakter, és a karakterlapon szereplő dolgokat, és a szabályok alapvető részét itt olvashatjuk.
Kezdjük az alaptulajdonságokkal.
Négy darab van belőlük: Tudat, Psziché, Koordináció és Fizikum. Ezek elég tág fogalmak, így sok mindent belemagyarázhatunk, a leírás is olyan dolgokat von itt egy kalap alá, amik nem feltétlenül egymás vonzatai. Például a Fizikum alatt olyan dolgokat értünk, mint a méret, izomtónus, egészség, állóképesség. Ezt így egyben.
A tulajdonságokat más fókusztulajdonságokkal is kibővíthetjük, amik szöveges leíró jelzők, és amik később azokban a dobásokban, ahol ez a leíró szerepet játszik, +1 módosítót adnak. Hol láttunk már ilyet, hogy egy szöveges jellemző pluszt adott? Mondjuk a Hollóúrnőben. Igen, a rendszer egy v2-re épülő narratív irányba tett lépés.

Képzettségek

Három lépcsős képzettségek jelentek meg a rendszerben. Van egy általános szint, aminek részhalmaza a fókusz szint, és annak is részhalmaza a specialitás szint. Az elsőre 1k10-zel kell dobni, a másodikra 2k10-zel, a specialitásra 3k10-zel. Mindig a képzettség egytől tízig terjedő szintje alá kell dobni, és a legkisebb dobás számít. Majdnem olyan, mint a v2-ben, de mintjárt jönnek a képtelenségek.

Mai átlagos életünkben vegyük mondjuk a jog területét. Általános szint lehet maga a jog, fókusz szint a polgári jog, specialitás mondjuk a kötelmi jog. Biztos a saját szakmádban is tudsz ilyen specializációs példát mondani. Ez szép és világos, és néhány univerzális rendszer, például a GURPS és a TimeLords meg is határozta ezeket a specializációs lehetőségeket, ezért jó hosszú képzettséglistákkal rendelkeznek.
Ezzel szemben ez az új rendszer valami elképesztően absztrakt és képtelen listákat használ. Itt ez a jogi téma úgy néz ki, hogy
Ügyvéd -> Politikus -> lázadó szimpatizáns.
Most hogy néz ki az, hogy az ügyvédi teendőkre kevesebb kockával dobok, mint a lázadó szimpatizánsra? Egyáltalán az hogyan tokozódik bele a jogászi munkába?
Ugyanilyen képtelenség egy másik példa:
Mentős -> Csapatvezető -> harctéri sebész
A csapatvezetőnek más képzettségekre, bürokráciára, interperszonális képességekre van szüksége, mégis két kockával dobhat a sürgősségi egészségügyi beavatkozásokra, szemben a mentős egy kockájával.
Harmadik példa, ez már tényleg az utolsó:
Bennszülött -> tinédzser -> vadásztanonc

Itt már tényleg elszállt ötletek vannak egymásra dobálva. Ha mondjuk ezeket a jelzőket hierarchia nélkül egymásra dobálnánk, és egy City of Mist-szerű rendszerben egymást erősítve tudnánk szituációtól függően cselekedethez illően halmozni, akkor egy szavam sem lenne, és azt mondanám, hogy íme az ultimate szabályrendszer, ezt megtanulod, és nem akarsz mást sohasem. De ez így csupa önellentmondás.

A szabályrendszer többi része nagyrészt megmaradt a v2 szintjén, mert egy fikarcnyival sem kell kevesebbet vagy másként dobnunk, mint azt megszokhattuk a Kék Bolygóban.
A közelharc, járműves manőverek és szociális manőverek azonos alrendszert használnak, és azokra is lehet dobálni.
A harcrendszerben is megmaradt a kezdeményezés, a kockadobások mennyisége, csupán a módosítókon faragtak, és egyszerűsítettek. Nem mintha nagyon rászorult volna, mert eddig sem volt túl sok harci módosító, de most azokat is sikerült túlegyszerűsíteni. A sebzés, lábadozás alrendszere változatlan maradt.

A könyv további részében vannak a felszerelések, amik többnyire megegyeznek a magyarul is kapható Kék Bolygó felszereléseivel, a biomodokat átnevezték wetware-nek, de ugyanazok maradtak, mint eddig. Az élővilág ugyanaz maradt, a három állat mindegyike megtalálható a Kék Bolygó alapkönyvében és a Natural Selection kiegészítőben.

És ezzel ennyi.

Az én verdiktem erre egy gyenge négyes osztályzat a 10-es listán. Láttam már narratív rendszereket, azok jobban történetközpontúak voltak, a szimulációs rendszerfelfogástól pedig inkább távolodni akart, de nem sikerült. Véleményem szerint sokkal rosszabb lett, mint a v2. Vegyétek, amíg van, mert ez a magyarul megjelent Kék Bolygó nemhogy szépen öregedett, hanem ma is egy naprakész, modern rendszernek mondható. A világa szintúgy.

De aki már sokat nyűtte a Kék Bolygót, annak merem ajánlani ezt az új quickstartot, és esetleg utána a teljes kiadványt (amit nem fogok magyarul kiadni), mert az új kampánykeretek, kidolgozott NJK-k és kalandok feldobhatják a meglévő játékokat.

Szóval töltsd le, olvasd el, vagy legyen neked elég ez az értékelés.