Mármint azon kívül, hogy önmagában is egy remek játék, és a kiegészítő kiadványaival egészen érdekes irányokba lehet fejleszteni.

A legfontosabb érvem az, hogy erre épül minden. Erre és a Cthulhu hívására. A Cthulhu nyomában ugyanis a Sandy Petersen által megalkotott Cthulhu hívásához annyira hű, hogy a Pelgrane Press licenszdíjat fizet a Chaosiumnak ezért a játékért. A lore, a világ története, a karakterek, a szörnyek elég nagy átfedést mutatnak. Ám ezeket a dolgokat nem találod meg a rájuk épülő, a Cthulhu mítoszt másképp feldolgozó játékokban. Mert rengeteg más játékban találkozol ezekkel az elemekkel, és mivel én csak egy ember vagyok, ezért a következő lista nem lesz teljes:

  • A Mythos Tales társasjátékban vaskos könyvben vannak a kalandok, de jó, ha ismered, hogy ki is az az Armitage professzor, milyen lényekről van benne szó… és ajánlom a beszerzését, mert van benne egy jókora Arkham térkép.
  • A Dread szerepjátékban ugyan Jengáznod kell, de a rettentő kalandok között simán lehet lovecrafti horror is, külön szabályok vannak az őrületre… már ha van egy jó forráskönyved, ahonnan a kalandokat, meríted, legyen az a CoC, vagy ToC.
  • Felbukkan a Mítosz a Hillfolk egy-két kalandjában is, ott sem árt ismerni a kerettörténetet.
  • Vannak PbtA játékok, amelyek a Mítoszt dolgozzák fel, ilyen a Tremulus és a Mythos World, amelyek azonban nem tartalmazzák teljes mértékben a Mítoszt.
  • Az End of the World – Wrath of Gods egyik kalandja azt tartalmazza, ahogyan a különböző Mítosz lények, vagy akár Cthulhu is a mai modern korunkban feléled, és leigázza a világot. De csak akkor lehet kerek a történeted, ha melléolvasod a Cthulhu nyomábant.
  • A Lovecraftesque szerepjátékban nincs külön mesélő, és minden játékos szabadon alakíthatja a történetet. De ahogy a történet fonalát egymásnak adogatják, mi történik akkor, ha egy játékos nincs tisztában a Mítosszal?
  • A Cthulhu Dark egy egyszerű, négy oldalon elférő szabályrendszer, hogy a Cthulhu nyomában szabályait nem ismerő játékosok is egyből bele tudjanak vágni egy … hatásszünet … Cthulhu nyomában kalandba.
  • A Cthulhu Confidental a Cthulhu nyomában kiadójának egy azonos szabályrendszerre épülő játéka, de itt kifejezetten az egy mesélő, egy játékos felállásra koncentrálnak. A jókora könyv egy általam különösen kedvelt szerkesztési formátumot követ: a Cthulhu nyomában játék világának egy-egy kis szeletét dolgozták ki önálló kalandokká. De mint említettem, csak kis szeletekről van szó.
  • A társasjátékokat, amik a lovecrafti hangulatra építenek, azokat meg pláne úgy érdemes játszani, hogy előtte megismerjük ezt a világot. Máskülönben a Mansions of Madness és Deep Madness csupán fura dungeonbashing lesz, az Arkham Horror, Eldritch Horror csak egy erőforrás-gyűjtögetés… a Munchkin Cthulhut  pedig csak az tudja igazán élvezni, aki előtte sok klisés Cthulhu szerepjátékot játszott. A Pandemic: Reign of Cthulhu is fura élményt nyújt, ha előtte nem olvasod el, vagy hallgatod meg Lovecrafttól Az ünnep című novellát.

A fent említett játékok között olyan is van, aminek szeretném majd elkészíteni a magyar változatát is. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha előtte megjelenik a Cthulhu nyomában. Ehhez szükségem van a támogatásodra, amit a címoldalon lejjebb görgetve az űrlap kitöltésével tehetsz meg.

Támogatom a magyar kiadást

 

Kép forrása